Het Bos van Anno » Emotioneel ademwerk

Vrijer ademen

 

Als je alleen maar over je problemen praat tijdens een therapeutische sessie, blijkt dat vaak niet voldoende te helpen. Je verstand heeft de neiging om problemen steeds op dezelfde manier te benaderen, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kunt komen. Het kan belangrijk zijn om vroegere gebeurtenissen emotioneel weer te voelen, daar uitdrukking aan te geven en de pijn alsnog te verwerken. Dit kan zeer bevrijdend werken.

Onverwerkte emotionele pijn en blokkades worden in je lichaam opgeslagen. Ademen is de natuurlijkste manier om weer in contact te komen met je levensenergie. Als je meer en dieper gaat ademen, ga je ook meer voelen. Emotioneel ademwerk brengt je in contact met wie je werkelijk bent, waardoor je oude standpunten en patronen kunt doorbreken. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor nieuwe ervaringen. 

 

Je ademhaling is sterk verbonden met je emoties en wat je voelt. De natuurlijke beweging van een emotie is om hem zo diep mogelijk in te ademen, te doorvoelen om hem vervolgens met een krachtige beweging weer uit te ademen. Op deze manier kun je je gevoel uiten en blijft er geen spanning of blokkade achter.

 

Vaak beperken we onze ademhaling, om gevoelens en emoties die we niet willen of durven uiten te onderdrukken. Als je niet wilt huilen, niet boos wilt worden of geen angst wilt voelen, probeer je je inademing vaak onbewust zo klein mogelijk te maken en de uitademing vast te houden. Maar als je je ademhaling onderdrukt, blijft er spanning of blokkade achter. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om positieve emoties toe te laten.

 

Emoties hebben niet alleen invloed op je ademhaling, je ademhaling heeft ook invloed op emoties. Sommige mensen ademen niet volledig uit omdat ze bang zijn zich te laten gaan, hun gevoelens te uiten of de controle te verliezen. Anderen ademen niet volledig in omdat ze bang zijn zich te openen of een ander dichtbij te laten komen. Deze onderdrukte angsten worden in de vorm van lichamelijke spanningen en blokkades in het lichaam opgeslagen waardoor de spanning steeds verder toe zal nemen. Als je je angsten onderdrukt, nauwelijks ademt en spanningen toenemen, word je steeds angstiger.
 
Door het intensiveren van je ademhaling worden verhoogde spanningen in je lichaam in beweging gebracht, waardoor vastgezette emoties en gevoelens op kunnen lossen. Hierdoor komt het vermogen om te kunnen voelen weer terug, kan de beperkte ademhaling zich herstellen en zal je levenskracht toenemen. Het wordt makkelijker om vanuit je gevoel te leven, je krijgt weer ruimte om nieuwe ervaringen toe te laten en contact met anderen te maken. Emotioneel ademwerk geeft je de mogelijkheid om een begin te maken met een bewustwordingsproces, waarvan je de rest van je leven profijt zult hebben.
 
Een emotionele ademsessie begint met een gesprekje, waarbij je kunt delen over wat er op dit moment in je leven gebeurt. Hierna volgt een ontspanningsgedeelte, gevolgd door de ademsessie die voornamelijk gericht is op het verwerken, accepteren en loslaten van oude emotionele pijn.
Een sessie kan op verzoek ook in de houtgestookte hottub plaatsvinden.
 
Emotioneel ademwerk
. Als je het contact met je gevoel bent kwijtgeraakt
· Je vaak onverschillig of oppervlakkig voelt
. Last hebt van onrust, stress en onbalans
· Meer gevoel en verdieping in je leven wilt ervaren 
. Negatieve denkwijzen en overtuigingen los wilt laten
. Meer energie wilt krijgen
· Regelmatig in dezelfde beperkende gewoonten belandt
. Meer zelfvertrouwen en plezier wilt toelaten
· Bent vastgelopen in werk of relatie(s)
· Meer met overleven bezig bent in plaats van te leven